PODGORICA – Cijene hrane i bezalkoholnih pića, u koje spadaju hljeb i žitarice, meso i mlijeko, sir i jaja, u Crnoj Gori su niže od prosjeka u zemljama Evropske unije za 22 procenta, pokazuje istraživanje Eurostata o komparativnom nivou cijena 37 evropskih država za 2018. godinu.
Grupu od 37 evropskih država čine 28 članica EU, tri EFTA članice Island, Norveška i Švajcarska, pet zemalja sa statusom kandidata za članstvo u EU – Crna Gora, Sjeverna Makedonija, Srbija, Albanija i Turska, kao i Bosna i Hercegovina, potencijalni kandidat za članstvo u EU.
Kada se porede cijene u Crnoj Gori i susjednim državama – Srbiji, Albaniji, Bosni i Hercegovini i Sjevernoj Makedoniji, tu je Crna Gora najskuplja u tri od šest kategorija, a najjeftinija u jednoj.
Istraživanje Eurostata pokazuje da su hljeb i žitarice najskuplje u Crnoj Gori, gdje su 74 odsto EU prosjeka i skuplje su četiri procenta u odnosu na Srbiju i Albaniju, a tri u odnosu na BiH. Alkoholna pića u Crnoj Gori su 106 posto EU prosjeka i samim tim su najskuplja u zemljama regiona koje su kandidati za EU. Skuplja su nego u Albaniji šest odsto, Srbiji 22 odsto, a u Sjevernoj Makedoniji i BiH 34 odsto.
Duvan u Crnoj Gori je 50 odsto prosjeka EU i skuplji je za pet odsto u odnosu na BiH, osam odsto u odnosu na Srbiju, deset odsto u odnosu na Albaniju i 21 odsto u odnosu na Sjevernu Makedoniju.
Sjeverna Makedonija je najjeftinija zemlja u pet od šest kategorija. Jedino su u Rumuniiji jeftiniji hljeb i žitarice.
Meso u Crnoj Gori i Sjevernoj Makedoniji je najjeftinije u regionu i u EU, i iznosi 62 odsto prosjeka, odnosno jeftinije je za 38 odsto nego u EU. Mlijeko, sir i jaja su u Crnoj Gori 83 odsto EU prosjeka i jeftiniji su u odnosu na Srbiju četiri odsto i Albaniju 11 odsto, dok su u odnosu na Makedoniju skuplji 12 procenata, a BiH dva odsto.
Prikazani rezultati zasnivaju se na istraživanju koje se sprovodi u okviru projekta Pariteta kupovne moći (PKM), kojim se prikupljaju cijene za oko 440 uporedivih proizvoda, omogućavajući zemljama da prikupe cijene za dovoljan broj reprezentativnih proizvoda.